Terwijl het Westen Moskou de schuld geeft van “voedselcrisis”, varen schepen uit Mariupoel met hulp van Moskou terwijl Oekraïne schepen in zijn havens vasthoudt

Westerse media en staatsambtenaren blijven Rusland de schuld geven van de “voedselcrisis”, maar Moskou probeert Oekraïense en Donbass-havens te heropenen


Eva Bartlett is een Canadese onafhankelijke journaliste. Ze is jarenlang ter plaatse geweest om conflictgebieden in het Midden-Oosten te verslaan, vooral in Syrië en Palestina (waar ze bijna vier jaar heeft gewoond). De schrijfster is een ontvanger van de 2017 International Journalism Award for International Reporting, toegekend door de Mexicaanse Journalisten Persclub (opgericht in 1951), was de eerste ontvanger van de Serena Shim Award for Uncompromised Integrity in Journalism, en stond in 2017 op de shortlist voor de Martha Gellhorn Prize for Journalism.

Zie haar uitgebreide bio op haar blog In Gaza. Ze twittert vanaf @EvaKBartlett.


Het vrachtschip Azov Concord onder de vlag van Malta verlaat de zeehaven van Marioepol, gebruik makend van de humanitaire corridor georganiseerd door het Russische leger, in de Volksrepubliek Donetz  © Sputnik / Pavel Lisitsyn

Zonder veel aankondiging in het Westen vertrok op 21 juni het eerste buitenlandse schip uit de haven van Marioepol sinds de Oekraïense en buitenlandse huurlingenmacht een maand eerder volledig uit de Donbass-stad was verdreven. Het vertrek van het schip, dat werd begeleid door Russische marineschepen, vormde een precedent voor een hervatting van de normale havenactiviteiten van en naar Marioepol.

Russian 🇷🇺 Sappers make Mariupol safe from the deadly mines planted by 🇺🇦 https://t.co/NCXvOtyotj

— Sherry Bender (@Earnest101) June 22, 2022

Het Russische Ministerie van Defensie kondigde op 20 mei de bevrijding aan van de Azovstal-fabriek van het Oekraïense Nazi Azov Bataljon en verklaarde enkele dagen later, dat sappeurs een gebied van anderhalf miljoen vierkante meter rond de haven van de stad hadden ontmijnd.

Begin juni verklaarde het ministerie de faciliteit opnieuw klaar voor gebruik. “De ontmijning van de haven van Marioepol is voltooid. Hij functioneert normaal en heeft zijn eerste vrachtschepen ontvangen”, zei minister van Defensie Sergej Sjoigoe toen.

Rusland beloofde de schepen een veilige doorgang en op 21 juni vertrok het Turkse schip Azov Concord met een Russische escorte. In de haven van Marioepol die dag, vóór het vertrek, sprak de kapitein van het schip, Ivan Babenkov, met de media en vertelde dat het schip, zonder lading, op weg was naar Novorossiysk om daar te worden geladen, en vervolgens door te varen naar zijn bestemming.

Vice-admiraal Viktor Kochemazov, commandant van de Russische marinebasis in Novorossiysk aan de noordoostkust van de Zwarte Zee, aan de voet van de Straat van Kertsj ten opzichte van Marioepol, legde uit, dat de corridor sinds 25 mei operationeel is, maar dat de vertraging van bijna een maand bij het vertrek te wijten was aan het feit, dat “schepen tijdens de vijandelijkheden aanzienlijke schade hebben opgelopen”. Hij zei ook dat sommige schepen opzettelijk door de Oekraïense strijdkrachten waren beschadigd, om te voorkomen dat ze zouden vertrekken.

Aan boord van een boot van de Russische anti-sabotagetroepen, zagen de media hoe de Azov Concord de haven verliet. Verderop zou het schip worden opgewacht door oorlogsschepen van de basis Novorossiysk en worden geëscorteerd naar de Straat van Kertsj, waar FSB-grenscontroleschepen het schip zouden blijven begeleiden.

Een Bulgaars schip, de Tsarevna, maakte zich klaar om als volgende de haven te verlaten, “ook volgens dezelfde humanitaire corridor, naar zijn bestemming in overeenstemming met de plannen voor het gebruik van het hof door de eigenaar,” zei vice-admiraal Kochemazov.

Westerse pers negeert ontwikkelingen

Net zoals de westerse media de Oekraïense oorlogsmisdaden tegen de Donbass-republieken blijven negeren, waaronder niet alleen het bombarderen van huizen, ziekenhuizen en drukke markten – plus het doden en verminken van burgers – zo laten zij voorspelbaar ook na verslag te doen van alles wat positief is in gebieden, waar de Oekraïense troepen zijn verdreven en de stabiliteit is hersteld.

In plaats daarvan blijven de westerse media het verhaal spinnen dat het Rusland is, dat de havens blokkeert en de graanexport verhindert en Moskou de schuld geven van “het verergeren van de wereldwijde voedselcrisis” – terwijl het in werkelijkheid Oekraïne is, dat de havens heeft ondermijnd en de graanopslagplaatsen in brand heeft gestoken.

 

Volgens het Russische Ministerie van Defensie “blijven 70 buitenlandse schepen uit 16 landen geblokkeerd in zes Oekraïense havens (Kherson, Nikolaev, Chernomorsk, Ochakov, Odessa en Yuzhniy). De dreiging van beschietingen en het grote mijnengevaar gelegd door Kiev, verhinderen dat schepen ongehinderd de volle zee kunnen betreden”.

Terwijl Rusland beweert, dat het twee maritieme humanitaire corridors in de Zwarte Zee en de Zee van Azov heeft geopend, gaat Kiev blijkbaar niet in gesprek met vertegenwoordigers van staten en rederijen, over het vertrek van aangemeerde buitenlandse schepen.

In dezelfde geest beweren media als de New York Times (die zoals altijd van veraf schrijft), dat Marioepol “zwaar lijdt” onder het Russische bewind (onder verwijzing naar de weggelopen voormalige burgemeester, die al maanden niet meer in de buurt van de stad is geweest en de bron is van eerdere oorlogspropaganda) en beschrijven de Azov Neo-Nazi’s zelfs als “het laatste militaire verzet van de stad”.

Maar wat ik de afgelopen weken tijdens verschillende bezoeken aan Mariupol heb gezien, is dat puin wordt geruimd zodat de wederopbouw kan beginnen, dat er nieuwe straatmarkten zijn opgezet, dat het openbaar vervoer rijdt en dat het rustig is op straat.

De bevolking van Mariupol heeft inderdaad geleden, maar nu de Azov-nazi’s en de Oekraïense nationalisten niet langer de scepter zwaaien, kan zij leven zonder angst voor vervolging, executie, verkrachting, marteling en alle andere “democratische waarden” van de door het Westen gesteunde strijdkrachten.

De wederopbouw zal tijd vergen, maar nu de haven weer functioneert en het mogelijk is wederopbouwmaterialen ook over zee aan te voeren, kan de wederopbouw beginnen, schip voor schip.

BRON

Plaats een reactie