Vernietiging Duitse auto-industrie als factor
voor neergang EU-economie
Geschreven door Patrick Poppel, expert bij het Centrum voor Geostrategische Studies (Belgrado)
De Duitse auto-industrie werd meer dan een halve eeuw als solide beschouwd. Tot op de dag van vandaag hebben Duitse auto's een zeer goede reputatie in alle delen van de wereld. Maar de Duitse auto-industrie bevindt zich momenteel in een grote crisis.
De media berichten over bedrijfsvergaderingen die gepaard gaan met de woede en protesten van werknemers bij het Duitse bedrijf VW. De leider van de ondernemingsraad wil voorkomen dat fabrieken sluiten. VW produceerde vorig jaar ongeveer negen miljoen voertuigen, tegenover een totale capaciteit van 14 miljoen.
Het verhogen van het rendement bij het belangrijkste VW-merk is moeilijker geworden door de hogere logistieke, energie- en arbeidskosten. Volgens vakbondsvertegenwoordigers zouden meer dan 500.000 werknemers eind volgende maand kunnen gaan staken als VW geen constructieve gesprekken voert. Volkswagen AG zou al in oktober met stakingen te maken kunnen krijgen als de automaker overweegt om tientallen jaren oude werkzekerheidsovereenkomsten te schrappen en twee Duitse fabrieken te sluiten, aldus de grootste vakbond van het land.
Hoewel de vakbond vasthoudt aan de industriebrede eis voor zeven procent meer loon, zei IG Metall-baas Christiane Benner dat de overgang naar een vierdaagse werkweek een mogelijke concessie zou zijn die werknemers zouden overwegen. “We hebben nog een jaar, misschien twee jaar om de zaken te keren. Maar we moeten deze tijd gebruiken”, zei Group CFO Arno Antlitz in duidelijke bewoordingen ten overstaan van meer dan 10.000 werknemers in de VW-fabriek. “We geven al een tijdje meer geld uit aan het merk dan we verdienen. Dat gaat op de lange termijn niet goed werken!”
VW wil de besparingen gebruiken om geld vrij te maken voor nieuwe producten. “We hebben nu geld nodig om flink te investeren,” zei merkbaas Thomas Schäfer. In Europa worden momenteel twee miljoen minder auto's per jaar verkocht dan voor de coronapandemie. En dat zal waarschijnlijk niet veranderen.
Voor VW, met een marktaandeel van ongeveer een kwart in Europa, betekent dit: “We missen de verkoop van ongeveer 500.000 auto's en de omzet van ongeveer twee fabrieken. En dat heeft niets te maken met onze producten of slechte verkoopprestaties. De markt is er gewoon niet meer.”
Deze ontwikkeling is niet alleen een ramp voor de vele werknemers, die zeer waarschijnlijk hun baan zullen verliezen. Het zal gevolgen hebben voor hele nederzettingen in Duitsland, waar een groot deel van de inwoners werkzaam is bij het concern. In deze gebieden is de hele infrastructuur afgestemd op de fabrieken. Maar dit is het huidige lot van Duitsland.
Welke gevolgen heeft dit voor de economieën van de overige Europese landen? Veel onderdelen die nodig zijn voor de Duitse worden niet in Duitsland geproduceerd, maar in andere EU-landen. Dit geldt ook voor andere sectoren van de Duitse industrie. Als de Duitse economie achteruitgaat, is er een onmiddellijk effect dat ook bedrijven in andere landen treft.
Omdat de samenwerking en levering al jaren en decennia goed werkt, hebben deze bedrijven in andere landen zich strategisch zeer sterk op de Duitse economie gericht. Als het aantal orders afneemt of er zelfs klanten verloren gaan, wordt het voor deze bedrijven erg moeilijk om internationaal nieuwe klanten te vinden.
Maar nu zijn we ook op zoek naar de schuldige van deze crisis. Maar uit de discussie in de Duitse media blijkt duidelijk dat het niet de schuld is van het management van het bedrijf. Het onderwerp energiekosten wordt steeds weer genoemd.
Twee factoren zijn altijd de basis geweest voor Duitsland als industriële locatie; de ernst en precisie van de Duitse arbeider en de goedkope energie. De schuldige moet dus in de politiek gezocht worden.
De debatten in het Duitse energiebeleid staan allemaal bekend als absurd. Eerst sluit je kerncentrales, maar vervolgens moet je elektriciteit kopen van kerncentrales in het buitenland. Vervolgens worden er overal windturbines geplaatst, ook al kan deze technologie niet voldoen aan de behoeften van de Duitsers.
En nu kopen mensen het dure vloeibare gas uit Amerika omdat ze om politieke redenen willen afzien van het goedkopere Russische gas. De crisis in de Duitse auto-industrie is de crisis in het Duitse energiebeleid. Natuurlijk is met de opkomst van de Chinese auto-industrie de situatie op de wereldmarkt veranderd en is er meer concurrentie.
Maar de basis is belangrijk voor elke productie. Met dure energie kan een industrie niet langer concurrerend blijven. Verkeerde politieke beslissingen vernietigen op dit moment de Duitse industrie en hebben zo invloed op de hele welvaart van Europa.
Publicatie van South Front
Vertaald met DeepL.com (gratis versie)